Om te weten voor jezelf of je op de goede weg bent en of je je doelstellingen haalt.
Om tussentijds bij te sturen om je doel te behalen.
Ter verantwoording aan je volgers, leidinggevende, opdrachtgevers of je financiers.
Wat meet je?
We zijn in onze samenleving nogal gericht op fysieke, meetbare of kwantificeerbare resultaten. En dikwijls waarderen we materiële resultaten hoger dan mentale. En een belangrijk doel van vrijwel iedere beweging is nou juist ook mentaal: bewustwording, een verandering van mindset, zodat mensen ook anders gaan handelen. De concrete en eventuele fysieke verandering komt pas later, als je als beweging al wat langer bezig bent. Het begint met de mindset.
En dus kun je ervoor kiezen om een soort dubbele meting te doen. Door enerzijds tastbare resultaten te meten en anderzijds te meten op complexere doelstellingen die meer liggen op het vlak van een verandering van mindset.
Kwantitatief - dichtbij jouw beweging:
Aantal projecten die uit jouw beweging zijn voortgekomen
Aantal mensen dat bij die projecten betrokken is geweest
Aantal bezoekers bij bijeenkomsten
Aantal bezoekers op jouw website of intranetpagina
Aantal clicks, likes & reacties op jouw sociale media
Aantal keren dat jouw beweging spontaan genoemd wordt op sociale media of intranet
Aantal abonnees van jouw nieuwsbrief
Aantal mensen dat jou of jouw netwerk benadert
Al dit bovenstaande bij elkaar geeft een indicatie van het aantal volgers dat de beweging in totaal heeft.
Kwalitatief - dichtbij jouw beweging:
Mini-enquête onder iedereen die heeft gewerkt aan een project dat voortkomt uit jouw beweging.
Mini-enquête onder bezoekers van jouw bijeenkomsten
Mini-enquête aan iedereen die voor jouw beweging is geïnterviewd.
Uitgebreidere enquête op gezette tijden in het jaar
Korte of uitgebreide interviews met mensen uit de beweging/volgers van de beweging/opdrachtgevers/financiers
Inhoud reacties op (social media) posts
Metingen aan de hand van verhalen
Kwantitatief - verder weg van jouw beweging:
Aantal keren dat het onderwerp van jouw beweging op social media genoemd wordt
Aantal keren dat het onderwerp van jouw beweging in de pers genoemd wordt.
Kwalitatief - verder weg van jouw beweging:
Toon waarop op sociale media over het onderwerp van jouw beweging gesproken wordt
Toon waarop in de pers over het onderwerp van jouw beweging gesproken wordt
Interviews met random mensen, verder weg van beweging
Als je een combinatie maakt van metingen en bijvoorbeeld een aantal keren meerdere personen interviewt of enquêteert, kun je zinnige dingen zeggen over het effect van je beweging.
De vraag is: hoe vaak wil je meten? Meten is een manier om feedback te regelen voor jezelf en om verantwoording af te leggen aan de mensen die jouw beweging volgen of steunen. Wil je dat maandelijks doen? Of eens per kwartaal? Wil je regelmatig met je neus op de feiten worden gedrukt en goed kunnen bijsturen? Of geloof je dat je beter kunt sturen met de blik op de horizon, minder gehinderd door dagelijkse rompslomp?
Denk goed na over het extra werk wat deze metingen oplevert. En kijk ook naar de fase waarin jouw beweging verkeert. Sta je aan het begin van jouw beweging? Dan heeft het misschien nog niet zoveel zin om veel te meten. Ben je juist aan het opschalen en wil je grotere budgetten verwerven? Dan meet je misschien wat vaker.