Je eigen uren. Ook als je uren vraagt van de baas, kost dit geld.
De uren van collega’s of mensen buiten je organisatie.
Communicatie & bijeenkomsten om de beweging vorm te geven en mensen te bereiken, verbinden en enthousiasmeren.
Mogelijk: het realiseren van concrete projecten. Bij Rotterdams WeerWoord gaat dit om fysieke ingrepen in de stad: voedselbostuinen, waterpleinen, slimme regentonnen, etc. Maar voor een andere beweging kan het ook meer gaan om bewustwordingsinterventies.
Mogelijk: het doen van onderzoek en metingen.
Wanneer heb je hoeveel geld nodig?
Laten we de lat niet te hoog leggen. De eerste maanden van het opzetten van je beweging hoeven niet zoveel te kosten. En je hoeft misschien niet kostendekkend te opereren. Jij stopt er wellicht wat eigen uren in of wat uren van de baas (al dan niet met zijn of haar goedkeuring). Wellicht dat een aantal collega’s of andere mensen wat uren maken. Je maakt een low-budget poster of flyertje. Hier kom je wel uit.
Maar op een gegeven moment is het toch fijn als je meer middelen hebt. Als je officieel uren mag maken in de baas zijn tijd of als je vrijwillige uren worden omgezet in betaalde uren. En dit geldt uiteraard niet alleen voor jou, maar ook de mensen waarmee je de beweging opzet. Je hebt een langdurige commitment nodig; van jezelf en je bewegingscollega’s. Je zult dus die capaciteit moeten regelen.
Wij bedoelen hiermee niet dat iedereen per se zijn of haar uren vergoed krijgt. Maak hierin een weloverwogen keuze: wie zijn de drijvende krachten wiens uren je vergoedt? En wat wordt het tarief of maximum? Overleg dit met elkaar.
Maar je hebt niet alleen geld nodig voor je uren. Ook voor je communicatie. Deze is immers essentieel voor een beweging – ook in een professionele omgeving -, want hoe wil je anders mensen bereiken, werven en enthousiasmeren voor de beweging. Ook ontmoetingen om die mensen aan elkaar en de beweging te verbinden zijn cruciaal. Zeker, je kunt er best een tijdlang eigen tijd of middelen in stoppen, maar dat is geen duurzame opzet voor je beweging. Jouw beweging is niet toekomstbestendig zonder geld of capaciteit.
We beginnen met een geruststellende gedachte: er is altijd wel wat geld. Er is altijd wel zo’n 3000 tot 5000 euro beschikbaar in jouw organisatie (bedrijf, overheid of instelling) of via een subsidieregeling te verkrijgen. Als je een goed verhaal hebt en je doet je best om dit bij de juiste personen te pitchen, dan lukt het doorgaans wel om wat geld te ritselen. Aan jou om te ontdekken bij wie je moet zijn om jouw idee te pitchen!
Welke leidinggevende of welk directielid binnen jouw bedrijf verwacht je dat het meest openstaat voor jouw plannen? Wie houdt er een vergelijkbare visie op na? Bij een grotere gemeente moet je misschien bij een hogere ambtenaar zijn, bij een kleinere gemeente werkt het misschien beter om je verhaal aan de wethouder te presenteren. Of moet je misschien bij de provincie zijn? Of bij een stichting buiten jouw organisatie?
Kijk of je de beoogde geldschieter nieuwsgierig kunt maken naar jouw doelstellingen en plannen, en kijk of hij of zij vanuit die nieuwsgierigheid wil investeren. Denk groot, maar begin klein. Schuif niet meteen je grote meerjarenplan naar voren met de bijbehorende klinkende bedragen; dan vergroot je de kans dat je gesprekspartner schrikt en je een ‘nee’ te horen krijgt.
Althans, bij veel mensen werkt dit zo. Maar er zijn ook mensen die jouw grote ambitie misschien wel hartstikke gaaf vinden. Maak dus een inschatting van je gesprekspartner. Schrikt die van jouw Plan met een hoofdletter P? Of kan die dat prima aan, omdat zij of hij ook het grotere plaatje ziet? Kijk goed wie je voor je hebt: er zijn gesprekspartners voor het kleine geld en gesprekspartners die passen bij de grotere ambitie.
Doe ook onderzoek naar andere plekken waar geld te vinden zou kunnen zijn voor jouw beweging. Misschien kun je nagaan of je je jaarlijkse opleidingsbudget mag aanspreken om die eerste stap met je beweging te maken. Zoek in de branchevisie of kijk naar interne innovatiebudgetten. Wat staat er in de plannen van de Centrale Ondernemingsraad? Kun je verbindingen vormen met netwerken die in jouw regio of branche actief zijn? Wat staat er in jouw gemeente in de coalitie-akkoorden? Wat staat er in het regeerakkoord?
Misschien houdt jouw beweging zich bezig met een thema waar het bedrijf, de organisatie of de overheid waar je werkt graag aandacht aan wil besteden, maar er niet zelf toe komt. Dan kun jij voor hen een versneller zijn.
Voordat je financiers benadert, is het überhaupt een goed idee om medestanders aan je te binden. Dit kunnen individuen zijn of netwerken, organisaties, stichtingen. Zoek naar mensen of entiteiten die enigszins bekend zijn of een reputatie hebben in het veld. Ambassadeurs op jouw thema. Als je al daadwerkelijk een beweging vormt of je hebt een aantal succesvolle stichtingen, initiatieven, organisaties of personen aan je verbonden, ben je geloofwaardiger voor jouw potentiële financier. Maar let op, zoek naar partners die logisch voelen en waar je een klik mee hebt. Als je je verbindt aan mensen die toch geen gedeelde belangen met jou hebben of waarmee je geen klik hebt, heb je in de toekomst misschien juist last van deze verbindingen. Moet je misschien ongewenste compromissen doen.
Of je gemakkelijk geld kunt vinden, is ook een kwestie van timing. Vaak moeten ideeën en bewustwording ook rijpen. Misschien loop je zo ver voorop dat je te vroeg bent voor de financiers. Begrijpen ze de relevantie niet of willen ze hun vingers er niet aan branden. Maar laat je niet afschrikken door dit idee. Je kunt juist aantrekkelijk zijn voor financiers omdat nog niemand iets met jouw thema doet. Dit is wederom aan jou en je beweging om te ontdekken. Er is geen kant en klaar recept.
Ook vanuit de financiële jaarcyclus is het goed om na te denken over timing. Begin november zijn er voor het betreffende jaar mogelijk 'nog wat potjes' over die op moeten. Of misschien is er juist een budget beschikbaar voor jouw beweging in het voorjaar, als de begrotingen voor het jaar erop geschreven worden.
Ben je wat bewustwording betreft echt te vroeg en krijg je niemand mee? Dan zul je zelf moeten beslissen. Stop je ermee? Of blijf je op een laag pitje ondergronds doorsmeulen? Als een soort heidebrand; om in de toekomst weer ineens bovengronds te komen. Dat zal afhangen van de passie die je voor het onderwerp voelt.
Podcast
Luister naar deze bonusaflevering van de podcastserie ‘Hoe creëer ik een beweging?’. Daarin vertelt John Jacobs, de firestarter van Water Sensitive Rotterdam en Rotterdams WeerWoord, o.a. over financiering.